Nieuwe avonturen !!!

1 maart 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hallo iedereen,

Het is weer een super leuke week geweest met heel veel indrukken en nieuwe dingen die we gedaan hebben.

Als eerst natuurlijk de stage, we hebben deze week voor het eerst stage gelopen en het was me een week. De eerste dag moesten we om half 8 aanwezig zijn omdat we de bijeenkomst moesten bijwonen, dat was wel een beetje spannend. Tijdens de bijeenkomst werd er van alles verteld, nu heb ik het meeste wel meegekregen maar soms ging het toch een beetje te snel haha. Na de meeting moesten we onze klassen ophalen. Al die kinderen zaten buiten in een mooie rij, dat was een mooi gezicht. De jongens en de meisjes apart en dan ook nog een uniform aan. Toen we naar boven gingen moesten de kinderen bij de deur wachten en mochten eerst de meisjes naar binnen en dan de jongens. Ik heb gevraagd waarom de meisjes altijd als eerste mochten en dat was omdat de jongens moesten leren om een gentleman te zijn, dat is zo gek nog niet dacht ik. In de klas keken alle kinderen naar mij en moesten ze de leerkrachten groeten. De kinderen zijn heel nieuwsgierig en willen van alles weten, dat is heel leuk en op deze manier creëer je ook een band met de kinderen.  De dag bestond uit een aantal vakken : rekenen, Engels, Afrikaans en een soort van biologie. Het vak Afrikaans is echt hilarisch omdat het zoveel op Nederlands lijkt. Dit vak is dan ook een stuk makkelijker om te volgen haha.  Hiernaast hebben ze nog meer vakken maar dit zijn de hoofdvakken die elke dag aan bod komen. De eerste dag heb ik vooral gekeken maar de dagen erna heb ik de taxishop opgenomen ( kinderen moeten aangeven wat ze willen eten en dan moeten ze betalen, niet alle kinderen bestellen iets omdat de meeste zelf brood bij hebben ) en ik heb het deel counting gedaan, dat is een onderdeel van het vak rekenen. Dit heb ik alle dagen gedaan. Ik moest wel even wennen aan de manier van lesgeven omdat ze hier veel strenger zijn. Als de kinderen straf krijgen moeten ze naast hun tafel gaan staan met de handen op het hoofd en dan maar afwachten tot je terug mag zitten. Op dinsdag en woensdag geeft mijn mentor een workshop cricket. Daar heb ik mee geholpen en zelfs nog meegedaan. De kinderen die hier aan mee doen zijn fanatiek !!! Ook heb ik een hele leuke mentor, ze is heel spontaan en ik mag zelf aangeven wat ik wil doen en dan maakt ze daar tijd voor vrij.

De lessen zijn van 8 uur tot 2 uur en we gaan meestal rond half 4 naar huis. Dan is het wachten op een taxi. We weten nu wel hoe we dat moeten aanpakken omdat we al een paar keer heel lang moesten wachten dus maken we gelijk een afspraak met de chauffeur die ons in de ochtend naar school brengt.

Na school is het meestal even relaxen want ik moet zeggen, na een dag stage ben je best wel kapot haha. Zoveel indrukken en dan is het ook nog lekker warm hier, rond de 35 graden. Na wat relaxtime is het tijd om te koken en nog wat aan school te doen. Dit is natuurlijk niet wat we elke dag doen. Woensdag zijn we met een groep meiden naar Mama Africa geweest, dat is een Afrikaans restaurant. Ik heb daar heerlijk gegeten, een stoofpotje van springbok en antilopen !!! Tijdens het eten was er een band  die echt super goede muziek speelde dus onze avond was helemaal top !!!

Vrijdag hebben we nog wat verslagen gemaakt want ja, dat moet ook gebeuren en hebben we nog lekker bij het zwembad gelegen. Zaterdag zijn we met nog twee andere meiden naar Robben Eiland geweest. Dat was een ongeveer een uurtje varen en we hebben walvissen, dolfijnen en zeehonden gezien. Heerlijk in het zonnetje, dat was echt puur genieten. Aangekomen op Robben Eiland hebben we een rondleiding gehad door de gevangenis waar Nelson Mandela zat. We kregen de rondleiding van een ex gevangenen, dat maakte het heel bijzonder. Ook zijn we het eiland rond geweest met een bus. Het eiland is toch groter dan het lijkt en het zit er vol met pinguïns en hertjes. Op de terugweg mochten we met een luxe catamaran mee. Wij wilde natuurlijk op het dek, de kapitein ons gewaarschuwd dat we nat zouden worden maar nee we wilde blijven zitten, dat hebben we geweten ook haha. De golven waren heel hoog, dus die boot ging heen en weer, helemaal gezoutstraalt. Het was echt super om mee te maken. Ondertussen keek ik even naar mijn schouders en ja hoor weer verbrand. Niet gek ook want het was rond de 40 graden, geen probleem een dikke laag aftersun erop en gaan !

We hebben bij Waterfront even gepind, een borstel gezocht want ons haar was een soort van vogelnest geworden. Hierna hebben we een heerlijke pizza op met een lekker cocktailtje en toen was het weer tijd om naar huis te gaan.

Vandaag gaan we lekker naar het strand om lekker bij te kleuren

Ik heb het ontzettend naar me zin hier en ik wil alle mensen bedanken voor alle leuke reacties !!!

Tot volgende week !!!

Liefs,

1. Angelique Simons:
    Lieve Veronique,
    Leuk je zo te volgen en goed te lezen dat je het super naar je zin hebt daar.
    Geniet van deze bijzondere tijd liefs Angelique.
  2. Loes:
    1 maart 2015
    hallo meisje leuk verslag fijn dat je het naar je zin hebt wij missen je wel hoor maar wij slaan ons er wel doorheen haha geniet er maar lekker van xxx
  3. Lieke:
    1 maart 2015
    Hee vero! Wat een super leuke en mooie verhalen. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ben stiekem wel heel erg jaloers . Geniet er maar lekker van en ik ben benieuwd naar de verhalen die volgen. Groetjes, ook aan Kim! Xxx
  4. Loes:
    1 maart 2015
    hallo meisje leuk verslag wij missen jou wel hoor maar we slaan er ons wel doorheen haha geniet re maar lekker van xx
  5. Martijn:
    1 maart 2015
    Nou dat was me een week zeg,druk druk druk.
    Het is weer een pracht verhaal de je schrijft,heel leuk om te lezen. Mooi om al die ervaring op te slaan.
    Genieten meisje en ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal.
    Groet je pa
  6. Oma:
    hallo africaanse genietster
    mooi om dit allemaal te beleven zo in je verhaal gelezen
    ervaring voor je leven en datje er van geniet
    dit geeft goede moed en kan je veel ervaren
    met leuke dingen gaat de tijd snel
    ga zo door dan komt het zeker goed

Veronique veel liefs

opa oma
  7. Mariëlle:
    Hè Veronique
  8. Mariëlle:
    Hè Verenigde,

Ik moest even een inhaalslag maken maar leuke verhalen!
    Zo te lezen vermaken jullie je prima!
    Gek hè dat het onderwijs daar zo anders is?
    Ook al leuke uitstapjes gedaan en wat een gave foto's!!

Geniet ervan en tot je volgend verslag!
  9. Kim Michael Evi en Nina:
    Hoi Veronique,
    Wat leuk om je verhalen en ervaringen te lezen! Zo te lezen vermaak je jezelf daar uitstekend! Geniet van alles wat nog komen gaat. Dit is een reis om nooit te vergeten :)
    Groetjes van ons x
  10. Mama:
    1 maart 2015
    Lieve Veronique. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Super om te lezen wat je allemaal meemaakt. Via wifi soms wat moeilijk om het te volgen maar je reisverslag is fijn om te lezen. Je bent op en top aan het genieten en dat is helemaal toppie. Heel veel plezier weer komende week! Liefs Mama x
  11. Tante monique:
    1 maart 2015
    Wat een geweldige ervaringen zo iets vergeet je nooit meer
    Geniet ervan want de tijd gaat snel als het leuk is
  12. Amanda:
    1 maart 2015
    Nou zo te horen heb je het prima naar je zin daar..hou je blog goed in de gaten hoor want je verhalen zijn heerlijk om te lezen heb vooral zitten lachen met dit verhaal haha je schrijft het geweldig vero we missen je wel hoor maar als je terug bent gaan we naar nog meer geweldige verhalen luistert onder het genot van sushi hihi have fun xxx
  13. Opa en oma van Gastel:
    1 maart 2015
    Wat een mooi verhaal we genieten iedere keer weer en kijken weer uit naar het volgende doe zo voort dan komt het Goed.vele groeten en dikkeknuffel van Opa en Oma.
  14. Caroline:
    Heee Vero,

Wat een onwijs leuk verslag weer !! Jammer dat we gisteren z'n slechte verbinding hadden zo konden we nog niet echt bij kletsen! Maar zo te lezen mis je ons echt niet.. Haha! Lekker genieten meid ! XXX
  15. Pauline:
    2 maart 2015
    Hee Vero,

super leuk verhaal weer! Ze leren daar inderdaad de mannen goeie manieren aan, kunnen ze hier nog wat van leren! Ga ik denk ik ook maar inbrengen!! ;-)
    Ook super dat jullie walvissen en dolfijnen hebben gezien! Jaloers!! :-)
    Nu weer een nieuwe stageweek voor jullie. Hopelijk net zo leuk als de eerste! Zal vast wel, nu ben je al een beetje gewend aan hun manier van doen. Succes weer!!

X Pauline
  16. Lidia:
    2 maart 2015
    Jee je schrijft goed zeg, zie het helemaal voor me
  17. Louise Snepvangers:
    3 maart 2015
    Erg leuk om je verhalen te lezen. Heel gaaf wat je aan t beleven bent! Geniet ervan !
    Grtjs Louise
  18. Ineke koolen:
    5 maart 2015
    Hoi Véronique ,wat een prachtige verhalen en wat een belevenissen.
  19. Lisette:
    9 maart 2015
    Heee vero, weer een leuk verhaal om te lezen ;-)
    Ze leren iig al goede manieren, om de vrouw voor te laten gaan.. Prachtig die cultuursverschillen.
    Daarnaast het vak Afrikaans; dat klinkt echt heeeel stoer!
    Dus tijdens de KVW week kun jij een lesje Afrikaanse geven ;-) Wie weet past het wel in het thema......

Het is ook goed om te horen dat je naast het serieuze werk ook geniet. Groot gelijk en blijf dat vooral doen.

Liefs Lisette.
    Doordat je zegt dat Afrikaans op Nederlands lijkt, lijkt het wel op een uitdaging zo te horen;-) Dus tijdens KVW kun jij Afrikaanse les geven; wie weet past het in het thema....

Ook goed om te lezen dat je ook geniet! Groot gelijk meid en blijf genieten!

Liefs Lisette