Indrukwekkend, fantastisch en onwerkelijk !

8 maart 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hallo lieve mensen !

Wat een weekje weer !!!! Ik ga jullie veel vertellen omdat ik ook weer deze week veel nieuwe dingen heb ervaren.

Natuurlijk eerst vier dagen stage lopen en dat was weer heel leerzaam en leuk. De kinderen zijn ook heel lief maar ik heb deze week ook gemerkt dat ze soms een beetje brutaal zijn en dan stiekem in een andere taal spreken. Ik noem dat de kliktaal, sommige klanken maken ze met een klik en dat klinkt best grappig en is heel moeilijk om zelf te doen. Maar als leerkracht moet je dit natuurlijk niet goedkeuren en dat moest ik ook regelmatig doen aangezien er de hele dag geklikt wordt. Dinsdag heb ik een hele middag voor de klas gestaan omdat mijn mentor naar een afspraak moest. Heel spannend omdat je toch alleen voor een klas staat en het een hele andere manier van lesgeven is. Het ging voor de eerste keer al zeg ik het zelf, best wel goed !!! Ik was alleen echt helemaal gebroken aan het einde van de dag omdat het maar liefst 43 graden was. Het was in het centrum zelfs 47 graden, de warmste dag in Kaapstad in honderd jaar en die dag de warmste plek ter wereld. Hebben we dat ook weer meegemaakt. Dit zorgde ook voor de nodige onrust omdat er een ontzettende grote brand was in Kaapstad. Nu is Kaapstad heel groot dus het was wel een eindje weg maar er is heel veel natuur verloren gegaan en een aantal huizen. Gelukkig hielp het weer een beetje mee omdat de dagen na die warme dag een stukje slechter waren en we van 43 naar 25 graden gingen met regen. Even afkoelen dus en de brand is ondertussen alweer 3 dagen uit, gelukkig !

Donderdag zijn we gaan bierpongen in Obs ( Obs is een wijk in Kaapstad ).  Eerst hebben we lekker pizza gegeten en daarna zijn we een kijkje gaan nemen bij het bierpongen. Ik was erg benieuwd omdat ik dat nog nooit gezien gehad. We kwamen daar binnen via een lange gang en kwamen uit in een soort huiskamer en daarachter was een bar. Ik had dat echt nog nooit gezien, we hebben daar lekker wat gedronken en ik kan jullie vertellen: de cocktails zijn hier heerlijk !

Vrijdag wisten we niet goed wat we moesten doen dus hebben we besloten om een Townshiptour te doen. Dat was geen probleem dus gingen we op pad met onze gids die zelf in een Township woont. Echt waar, het was zoooooo indrukwekkend. De geschiedenis,  de manier van leven en die huisjes zijn echt niet normaal. Dat was mijn eerste indruk maar er zijn ook veel delen waar het wel beter is en dat je alleen de slechte dingen hoort over Townships. Je hebt ook gewoon normale huizen en winkels maar het grotere gedeelte is toch wel slecht. Het verschil tussen rijk en arm is hier onwerkelijk, en is moeilijk voor te stellen. Je ziet hier villa's, super groot maar dus ook kleine krotten waar hele gezinnen in leven. We hebben daar ook een wandeling gemaakt dat was ook erg indrukwekkend.De kinderen komen op je af, willen je aanraken of willen worden opgepakt. Wij als PABO studenten natuurlijk hop die kinderen op onze arm. Echt van die lieve kleine kinderen, heel schattig. Wel hadden we onze desinfecterende zeep bij want je weet maar nooit !  Ook hebben we een in een huis mogen kijken en hebben we een plaatselijke markt bezocht en wat we daar zagen was echt te vies voor woorden !!! Er was een stuk van de markt en daar lagen allemaal SCHAPENKOPPEN ! Die lagen daar gewoon lekker in de zon te rotten en die koken ze dan, halen ze de hersenen en de tong eruit en dat eten ze dan lekker op. Smakelijk eten mensen haha.

Zaterdag zijn we naar stage geweest om te helpen met de FunFair. Het was een soort van kermis op het schoolplein waar de kinderen met hun ouders konden komen om een hele dag leuke dingen te doen. Het koste wel wat geld om naar binnen te komen, een deel van dat bedrag was voor de school en het andere deel voor een goed doel. Ik moest ook helpen en één keer raden waar ik stond ….. bij de pony’s. Voor één rondje op een pony moesten ze 5 rand betalen ( 5 rand is ongeveer 40 cent ). Ik heb de hele dag kinderen op de pony’s geholpen. Wat ik het mooist vond van die dag waren wel de gezichten van die kinderen. Zodra ze op de pony zaten kwam er een lach op hun gezicht, echt heel leuk om te zien. Het was een hele leuke dag en dit heb ik zo nog niet echt meegemaakt in Nederland!

We zouden zondag eerst gaan paragliden maar de wind stond niet goed dus dat ging niet door. Snel even iets anders bedenken en toen hebben we besloten om naar Kirstenbosch te gaan. Daar hebben ze botanische tuinen bezocht. Echt een aanrader om te bezoeken als je naar Zuid-Afrika gaat.

Zo dat was het alweer, op naar de volgende !!! Met mij gaat het verder ook heel goed zoals de vorige weken haha. Maandag begint onze vierde week alweer dus het gaat ontzettend snel. We zijn alle activiteiten lekker aan het inplannen en morgen staat dan ook de volgende activiteit op de planning, paragliden, spannend !!!!

Groetjes en veel liefs,

Veronique

1. Denise!:
    8 maart 2015
    Hahahaha en jij ben slager schapen kop!

Have fun troettie
  2. Oma:
    hoi veronique
    het gaat goed meisje zo je verhaal te lezen
    zo beleef je en maak van alles mee
    dat is ook het mooie er van steeds nieuwe indrukken
    dan weet je ook wat er omgaat in zo n land
    ook lekker warm en zweten maar
    ga zo maar door ervaring rijker
    nou nog veel liefs we horen je weer snel met je verhaal

doeiiiiiiiiiiiiiii opa oma
  3. Mama:
    Lieve Veronique
    Je hebt weer een hele leuke en indrukwekkende week gehad !
    Super om te lezen dat het zo goed met je gaat! Zoveel leuke,
    interessante en mooie ervaringen! Elke zondag weer vinden wij het
    super om jouw belevenissen te lezen. Meissie wens je voor de komende week weer heel veel plezier ! ! ! ! XXX Mama
  4. Martijn:
    8 maart 2015
    Nou zeg dat is heel wat in zo een week. Maar het is weer geweldig om je beleving te lezen, en prachtige foto's, die op zich zelf al een verhaal vertellen.
    Nou juf Veronique ik heb weer genoten. We horen je weer.
    Groeten je pa en Sandra
  5. Tante monique:
    8 maart 2015
    Wat een super stage zeg en goed dat je zoveel onderneemt
    De vierde week alweer
    We wachten iedere keer met spanning af wat je weer meegemaakt hebt.
    Veel plezier weer x x x
  6. Oma:
    ha;;o veronique
  7. Lisette:
    9 maart 2015
    Veronique; wederom een geweldig verhaal..
    Ik leer hier nog wat van; bierpongen; in Nederland zou je gelijk denken aan pingpongen en bier drinken hihi...
    Super knap van je; dat je gewoon al voor de klas staat, en dat het lijkt of je dat wel "even" doet... Respect!!!!!!!!

Geniet ze verder nog enne voorzichtig he met paragliden ;-)

Liefs Lisette.
  8. Oma:
    9 maart 2015
    reisen door zuid africa zonder begeleiding
    is gevaarlijk dus niet zo aan te bevelen zeker niet voor toerist
    zelfs je colega.s hadden er mee te maken
    het is een tip met begeleiding alles mogelijk het is geen nederland let op niet om je bang te maken maar hou het leuk neem geen risico
  9. Loes:
    9 maart 2015
    Hallo weer genoeg beleeft deze week mooie foto's vooral die met die kleine met zijn grote bril ha ha veel plezier deze weekgr van piet en van mij
  10. Lidia:
    9 maart 2015
    Oo wat een leuk verslag weer en erg mooie foto's. Super om te lezen.
  11. Marlou:
    9 maart 2015
    Hee veronique! Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en wat een gave foto's! Geniet er nog maar lekker van!!
    Liefs, Marlou
  12. Marlou:
    Liefs, Marlou
  13. Natascha:
    10 maart 2015
    Gaaf weer wat je allemaal onderneemt en mee maakt. Ben iedere keer weer benieuwd naar je verhaal. We leven met je mee. Groetjes en geniet ze !
  14. Opa en oma van Gastel:
    10 maart 2015
    Wat een mooi verhaal weer Prachtige foto's Geniet er van en let goed op mekaar Wij genieten met jullie mee Veel liefs Opa en Oma Kijken weer uit naar je volgende VERHAAL
  15. Pauline:
    11 maart 2015
    Hee Vero,

lijkt me ook heel indrukwekkend om in zo een township rond te lopen. Echt iets wat je een keer gezien moet hebben, denk ik. Dan ga je des te meer waarderen wat je hier hebt.
    Paragliden was ontzettend gaaf hoorde ik van Kim! Jullie doen echt leuke dingen daar! YOLO! ;-)

Xx